Odkrycia roku 2013 – najlepsze filmy o tematyce żydowskiej.

Jestem półżywa. Nie odespałam wczorajszych harców na Blogowigilii (niby dużo tych harców nie było, ale i tak ledwo żyję), byłam osiem godzin w pracy (normalnie bym się cieszyła z tak małej ilości rzeczy do zrobienia, ale momentami ryłam nosem w klawiaturę), po zakupach i zrobieniu obiadu (z małą pomocą skacowanego Kuby) wreszcie mam czas, by odpocząć. Także nadrobię zaległości blogowe 🙂

Ta i następna notka dotyczyć będą filmów. Już mniejszej ilości – wspominałam, że zbyt dużo w tym roku nie widziałam. Tym razem pozachwycam się filmami o Żydach bądź jakkolwiek związanych z Żydami. Chyba jednym z pierwszych postanowień noworocznych będzie obejrzenie jak największej liczby produkcji żydowskich xD

Jedziemy!

1. Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski

W przypadku różnych głośnych premier obiecuję sobie często, że pójdę na nie do kina. Udaje mi się to uczynić w kilku procentach przypadków… No ale nie mogłam sobie odpuścić Pokłosia! Ja, wtedy naczelny żydołak wołomiński (teraz urzędujący w okolicach Placu Grzybowskiego i dworca Warszawa Centralna), musiałam iść do kina, inaczej bym niechybnie skisła. Wybrałam się więc do wołomińskiej Kultury, zaopatrzona w paczkę cukierków i soczek. No co, nie takie filmy się oglądało z miską czipsów.

Cóż, gdzieś tak w połowie te cukierki odstawiłam.

Powiem tak: Pokłosie miejscami jest przewidywalne, miejscami przejaskrawione, ale dla mnie nie zalicza się do realistycznych filmów. To mozaika symboli, figur retorycznych, odniesień. Pamiętam nagonkę medialną, zaszczutych aktorów i reżysera. Pamiętam szał wywołany przez pokazanie tłumu dzikich wręcz i prymitywnych mieszkańców wsi (bo to generalizowanie, kłamstwo, Pasikowski zrobił z nich zwierzęta i tak daleeeej). Ej, ludzie, czemu nie widzicie, że tej produkcji nie można brać dosłownie?!

Gdybym mogła, napisałabym o tym filmie licencjat. Bo jest tego wart. Polecam!

2. Yidl mitn fidl (Judeł gra na skrzypcach), reż. Józef Green i Jan Nowina-Przybylski

Wybaczcie, nie mogłam znaleźć większego plakatu! Najważniejsze jednak widać.

To jeden z pierwszych moich filmów w języku jidysz. Co najmniej pięć tytułów jest dostępnych na YouTube (i niech wieczna chała będzie temu, kto to usunie ze względu na „prawa autorskie”. To produkcje przedwojenne, na to prawa na bank już wygasły) i można je oglądać z lektorem bądź napisami. Judeł posiada chyba napisy, ale nie pamiętam dokładnie. Jakby ktoś się pytał, co to takiego: tytułowa Judeł to dziewczyna, która zarabia z ojcem na życie graniem na weselach. Dla własnego bezpieczeństwa przebiera się za chłopaka, z czego wynika kilka zabawnych sytuacji.

Czemu warto to obejrzeć? By się pośmiać z naiwności przedwojennych filmów. Z daleka było widać, że bohater to kobieta xD Nawet przy niedużej posturze Molly Picon (swoją drogą to naprawdę dobra aktorka była). Niemniej jednak film był pocieszny i wspominam go ciepło. Podobno czasem jest puszczany na festiwalach, także jeśli nie chce się Wam grzebać na YT, tylko wyjść z domu, to wypatrujcie ogłoszeń.

3. Yentl, reż. Barbra Streisand

Skoro mowa o dziewczynach w strojach męskich… 😉

Film ten nakręcono na podstawie cieniutkiej książeczki Isaaka Bashevisa Singera pt. Yentl the Yeshiva Boy. Założenia na ogół są te same, historia mniej więcej tak samo się toczy, przy czym Streisand (reżyserka, odtwórczyni tytułowej roli, producentka i Bóg wie, kto jeszcze) inaczej rozrysowała postać głównej bohaterki. Długo by się rozpisywać, wyżej linkuję sporą notkę na Czechożydku. 😉

Polecam ten film, bo mi osobiście dał do myślenia, poza tym soundtracku słucham do dziś. I zachwycam się obrazem sztetla. Co z tego, że wściekłam się, gdy zobaczyłam Pragę, która była opisana jako Lublin… xD Amerykanie.

Przykład piosenki z Yentl poniżej. ^^

4. Solomon i Gaenor, reż. Paul Morrison

W tym miejscu dziękuję wspaniałej Gatito za polecenie nie wiem, którego z kolei dobrego filmu 🙂 Polubiłam Solomon and Gaenor za historię o zakazanej miłości (albo baaaardzo trudnej, zależy, jak na to spojrzeć), świetne zdjęcia, plenery i trójjęzyczność. Aktorzy bowiem mówią po angielsku (mówiąc po rpgowemu, pełniącemu rolę języka wspólnego), walijsku oraz w jidysz (aktor grający Solomona specjalnie uczył się żydowskiego). Polecam. 🙂

5. Tamten świat samobójców, reż. Goran Dukić

To cudo kinematografii natomiast mnie zauroczyło już w momencie czytania książki, na podstawie której powstało. Mam na myśli Kolonie Knellera autorstwa Etgara Kereta, do którego wzdycham w sekrecie, ale ciiii, nikt o tym nie wie. 😉

Wyobraźcie sobie świat, do którego po śmierci trafiają samobójcy. Kontynuują swoje przerwane nagle życie, sami bądź z rodziną. Pracują, prowadzą dom, spotykają się w knajpach. Największym tematem tabu jest sposób uśmiercenia samego siebie – oczywiście, w niektórych kręgach się o tym i tak rozmawia. To miejsce, gdzie ideałem piękna są dziewczyny o nienaruszonych ciałach (te, które się otruły, przedawkowały narkotyki bądź wsadziły głowę do piekarnika z odkręconym gazem). I imaginujcie sobie, że w tym świecie znajdzie się miejsce na śmiech. Radość. Miłość.

No kocham i tyle. xD

To tyle bardzo subiektywnego zestawienia filmów jakkolwiek żydowskich. Następnym razem – słowiańskie 😉

A teraz idę spać.

Wasza w stanie rozlazłym

Cathryn

8 thoughts on “Odkrycia roku 2013 – najlepsze filmy o tematyce żydowskiej.

  1. hm, właśnie chyba widziałam ten drugi kilka lat temu jak w Narodowym była wystawa o międzywojniu. ale chyba, bo tytułu nie pamiętam i od tamtej strony nie chce mi się sprawdzic

  2. Drobna uwaga. To nie wina Amerykanów, że w Yentl zamiast Lublina jest Praga. Realizatorzy chcieli kręcić ten film w Polsce, ale nie zgodziły się na to ówczesne polskie władze. Dlatego w Praga musiała udawać Lublin. Jeżeli się wściekać to raczej na PRL niż Amerykanów 🙂

    • Przyznam się bez bicia, że pierwszy raz coś takiego słyszę. Ale to bardzo prawdopodobna opcja! Dzięki za info, jeszcze sama to sprawdzę przy najbliższej okazji. 🙂

Skomentuj

