Odwieczna przyjaźń człowieka z papugą.

Z racji tego, że mam spory zwierzyniec i jeszcze nic tak naprawdę o nim tutaj nie napisałam, czas zacząć. A najlepiej zacząć od czegoś, co jest cholernie ciekawe i uprzykrza mi życie.
Internecie, poznaj Heńka.

Henio to papuga nimfa, mieszka z nami od 2006 roku. Jego poprzednia właścicielka zmarła i nie miał kto się zaopiekować papugą. Początkowo mieli go wziąć inni ludzie, ale urzekł moją mamę i tak już został.
W domu nazywamy go różnie – Henio, Heniek, Henrycze, Heniuń, Heniuś, Dzióbek, żółte badziewie, żółta cholera, żółte gówno, paskudztwo i wiele innych epitetów. Oczywiście, Henio jest w miarę inteligentny i nauczył się, że jak mówię do niego „żółte badziewie”, to wcale go nie chwalę ani nie nazywam pieszczotliwie i wtedy syczy, przy okazji próbując mnie dziabnąć.

Przez wiele lat mieszkał w łazience na piętrze. Raz towarzyszyła mu złapana na polu papużka falista, innym razem nimfa, którą po śmierci towarzysza się kupiło Heniowi w zoologicznym. Niestety, znowu jest sam. Zrobiło mi się go szkoda rok temu i wzięłam go do siebie. Teraz lata mi po pokoju, sra na wszystko, dziobie kable i książki (m.in. zasmakował w „Ogniem i mieczem”) i nie daje mi żyć. To cholernie towarzyskie bydlę i jak się uczepi człowieka, to nie da za wygraną. Najczęściej cierpią na tym Moja Siostra i Kuba, który stresuje papugę miotełką do kurzu albo maskotką w kształcie kaczki.
Jak każda papuga, Heniek potrafi naśladować otoczenie. Co prawda, nie umie mówić (Kuba ubolewa nad tym, że nie mówi „Dzień dobry”), ale opanował różne dźwięki. I tak oto śmiesznie kląska („ciura”, jak to mówi Moja Siostra), gwiżdże, udaje alarm samochodowy (najczęściej rano, kiedy chce, bym wstała) i syczy na kilka sposobów. Drze się, doprowadza człowieka do szału, a potem podchodzi do niego i zaczyna gwizdać, domagając się pieszczot. Nie nadążysz za nim ni cholery.

Heniek poza tym ma kilka upierdliwych cech – przede wszystkim nie znosi niektórych gatunków muzyki i kiedy się to przy nim puszcza, zaczyna wariować (np. kiedy mu włączam Mansona). Najśmieszniejsze jest to, że gusta mu się zmieniają i raz jest przy czymś spokojny, innym razem ma ochotę odgryźć ci palec. Kolejną sprawą jest to, że raz cię kocha, siedzi ci na ramieniu i ociera się o policzek, a za chwilę jest gotów ugryźć cię w ucho. Czuje się zagrożony czy coś. Nie nauczył się, że nagłym dziobaniem w ucho nie zdobędzie mojej miłości.

Czasem, jak ma chęć, daje się pogłaskać, ale tylko po głowie. Uwielbia, gdy się go drapie przy uchu (tak, papugi mają uszy. Nimfy pod pomarańczowymi piórkami na głowie).

Mama, jakby mogła, wzięłaby go do siebie na parter. Niestety, urzęduje tam Lulek, więc nici z tego, tak więc papuga śpi u mnie. W roku akademickim często jest taka sytuacja, że mama wstaje wcześniej, niż ja, chodzi po domu, zagląda do mojego pokoju i wypuszcza Heńka z klatki. Jak myślicie, co się wtedy dzieje? Henio leci na moje łóżko, galopuje mi po nogach i po plecach, zatrzymuje się na ramieniu, sadowi się wygodnie i gwiżdże mi do ucha. Jest tak bezczelny, że potrafi wejść pod kołdrę; jego ofiarą często pada Olka, która się zagrzebuje w pościeli, a ten kombinuje, jak się do niej dostać i śpiewać jej do ucha. Nie chcecie wiedzieć, jakie epitety wtedy latają po piętrze.
By zobaczyć próbkę umiejętności Heńka, macie dwa filmiki pokazowe:

Atak Heńka

Czasami mimo wszystko Henio miewa dobre dni, kiedy się tuli, śpiewa do ciebie i ogólnie jest do rany przyłóż. Mam nadzieję, że jeszcze długo ze mną będzie, w końcu urozmaica mi życie. Takie małe, a tak potrafi człowieka zdenerwować. 🙂
Wasza świeżo po odetkaniu uszu i słysząca aż za dużo
Cathryn

2 thoughts on “Odwieczna przyjaźń człowieka z papugą.

Skomentuj

